Rakkauden varjot. Joonas Orrain, baritoni ja Pia Rask, piano.

la 6.7. klo 18.00
Joonas Orrain

Rantasalmen kirkko

Italialaisia barokin aarioita.

Baritoni Joonas Orrain debytoi Suomen Kansallisoopperassa syksyllä 2021 Oopperan kummituksen (Lloyd Webber) Raoul, Vicomte de Chaneyna. Hän on ollut kiinnitettynä Kansallisoopperaan saman vuoden elokuusta lähtien. Monipuolinen Orrain on esiintynyt hyvin erilaisissa oopperarooleissa eri puolella Suomea muun muassa Savonlinnan Oopperajuhlilla ja Ilmajoen Musiikkijuhlilla.
Oopperan lisäksi lied-musiikki on Orrainin sydäntä lähellä. Hänen ohjelmistoonsa kuuluu myös orkesteriteoksien basso- ja baritonirooleja, kuten Kullervo, Sibeliuksen Kullervo-sinfoniasta, Brahmsin Deutches Requiem ja Beethovenin 9. sinfonia.

Laulamisen lisäksi Orrain on laajentanut osaamistaan lyriikan kirjoittamiseen sekä libretistinä. Hänen kirjoitustöissään mainittakoon Kuolema tanssii ja laulaa - musiikkidraama, Facebookissa nähtävissä olevat someoopperat, sekä Joensuussa nähty suomenkielinen versio Cosi fan tuttesta.

Orrain voitti vuonna 2015 Kangasniemen laulukilpailut sekä sai 3. palkinto Merikanto-laulukilpailuista Mäntyharjulla. Vuoden 2016 Lappeenrannan laulukilpailuissa hän saavutti 3. sijan. Orrain on valmistunut musiikin maisteriksi Sibelius-Akatemiasta vuonna 2016. Hänen opettajinaan ovat toimineet muun muassa Erkki Rajamäki, Irja Auroora ja Sirkka Parviainen.

Kirkkomuusikko Pia Rask toimii kanttorin tehtävissä Savonlinnan seurakunnassa. Hän on valmistunut kansanmusiikin maisteriksi Sibelius-Akatemiasta ja hänellä on takanaan monipuolinen työura muusikkona, musiikkitoimittajana sekä erilaisissa opetustehtävissä, nyt viimeksi Tansaniassa Makumiran yliopistossa. Hänen sydäntään lähellä ovat romanilaulut, herännäisveisuu, keskiaikainen liturginen musiikki sekä tietysti pianonsoitto.

Rantasalmen kappeliseurakunta