Traktorimessu kotimaisen ruuan puolesta Punkaharjulla sunnuntaina 9.6.

Traktorimessussa puhuttiin, laulettiin ja rukoiltiin kotimaisen ruuan ja ruuantuottajien puolesta. Tapahtumassa oli mukana maa- ja metsätalousministeri Sari Essayah.

Traktorimessun valmistelu alkoi  Punkaharjulla jo vuoden 2023 puolella. Matkan varrella tapahtuma kasvoi pakallisten toimijoiden yhteiseksi isoksi projektiksi. Mukana järjestelyissä olivat MTK Punkaharju, Perinnekone Puruveden Masinistit, Punkaharjun urheilijat ja Punkaharjun kappeliseurakunta. Kuvassa vas. aluekappalainen Sari Vauhkonen, Punkaharjun MTK:n puheenjohtaja Antti Laukkanen, Jarmo Mielonen Perinnekoneyhdistys Puruveden Masinisteista sekä maa- ja metsätalousministeri Sari Essayah.

Traktorimessu alkoi pienten kuskien vauhdikkaalla polkutraktorikulkueella. Kuskit malttoivat kuitenkin hienosti ajaa hieman tavallista hitaammin, että isommat kulkueessa mukanaolijat pysyivät perässä.

Messun musiikista vastasivat kanttorit Pia Rask ja Juho Purontaus. Musiikissa avustivat Tytti Kankare, Antti Ahonen ja Sofia Purontaus sekä  messua varten koottu lauluryhmä Antti Laukkanen, Väinö Sairanen, Kirsti Laamanen ja Ruth Lähdeaho-Kero. Lauluryhmä esitti Äijäkanteleet-yhteyeen kappaleen Suomi 100:a ja sai kirkkoväeltä spontaanit ja raikuvat aplodit.

Messussa toimi liturgina aluekappalainen Sari Vauhkonen. Messun saarnassa oli haastateltavana maa- ja metsätalousministeri Sari Essayah. Saarnan aikana Sarit keskustelivat mm. siitä, mikä raamatunkohta antaa Essayahille voimia ja lohtua sekä siitä, miten Suomi ja suomalaiset voisivat edelleen luottaa Jumalan hyvään johdatukseen sekä kansana että yksilöinä. Päivän evankeliumiteksti oli Evankeliumista Luukkaan mukaan, luvusta 9. Kohta päättyy Jeesuksen sanoihin:  ”Joka tarttuu auraan ja katsoo taakseen, ei ole sopiva Jumalan valtakuntaan.” Kohdan äärellä Essayah pohti sitä, miten Raamatussa on runsaasti agraareja kielikuvia, joiden ymmärtäminen voi olla meille, monesti jo agraarikulttuurista vieraantuneille, haastavaa. Aura-vertaus kertoo hänen mielestään siitä, miten ihminen saa turvallisin mielin katsoa elämässä eteenpäin, armoon luottaen.

Messu päättyi kylvön ja sadon siunaamiseen.

Ehtoollisella avustaa Jorma Silander, Liisa Rautiainen, Merja Syrjänen ja Jaana Parviainen. Suntiona toimivat Kalevi Kosonen ja Pasi Inkinen. Avustavina pappeina olivat  Jussi Kinnunen ja Leena Wiitala. Kolehdin kantoivat Merja Hacklin ja Maarit Kainulainen.

Messun jälkeen oli tarjolla Punkaharjun Lions Clubin valmistama maukas jauhelihakeitto, jonka tarvikkeet olivat peräisin oman seudun tiloilta. Tarvikkeita toimittivat Paajasen laidunliha Parikkalasta, Vaaran peruna Punkaharju, Luomutila Muhonen Kerimäki, K-market Punkaharju ja Punkaharjun MTK. Ruokailun tuotta lahjoitettiin diakoniatyölle.

Ruokailun lomassa maa- ja metsätalousmisteriä haastattelivat maatalouden ajankohtaisista asioista MTK:n valtuuskunnan I varapuheenjohtaja
Sanna Hämäläinen (kuvassa) sekä johtava kappalainen Leena Wiitala.

Ruokailun aikana ehti myös tutustua Perinnekone Puruveden Masinistien upeisiin vanhohin traktoreihin. Traktoreita oli katselemassa myös kansanedustaja Vesa Kallio (oik.). Kuvassa oikealla Jarmo Mielonen Puruveden Masinisteista.

Pienet traktorikuskit pääsivät ajamaan polkutraktorilla taitoradalle. Samalla suoritettiin polkutraktorin ajokortteja.

Kanttori Juho Purontaus kehitteli idean trakotirmessusta yhdessä Perinnekone Puruveden Masinistien kanssa.

Lopuksi traktorimessuun saapuneet traktorit järjestäytyivät kulkueeksi ja  niin lähdettiin kotimasen ruuan kunniakierrokselle halki harjumaiseman.

Mon Jun 10 10:39:00 EEST 2024