Anna minulle tähden rauha – konsertti Niilo Rauhalan runoista syyskuussa 2024

Savonlinnan seurakunnan sairaalapastori Jaana Paju viettää syksyllä 50. syntymäpäivää. Omien merkkipäivämuistamisien sijaan Jaana haluaa itse muistaa Savonlinnan seutua ja sen ihmisiä, joita on saanut kohdata niin monissa tilanteissa jo puolet elämästään. Näin syntyi idea Niilo Rauhalan runoihin perustuvasta konsertista, jossa soivat sekä ilon, surun, kaipuun että toivon ja lohdutuksen sävelet. Konsertin sävellystyöstä vastaa Savonlinnan seurakunnan johtava kanttori, urkuri ja säveltäjä Minna Raassina.

Konsertti, jossa soivat elämän kaikki sävellajit

”Niilo Rauhala on oululainen pappi ja runoilija. Hänen runoissaan tunnistan sekä oman elämäni kokemuksia että sairaalasielunhoidon maisemassa koettavia inhimillisiä tunteita. Hetkiä, joissa ihminen tarvitsee ja voi kokea rinnalla kulkemista, toivoa ja kannattelua. Työssäni käytän kirjaa Ikuiset käsivarret kantavat, josta löytyy myös nyt sävellettäviä Rauhalan runoja”, Jaana Paju kertoo.

Konsertissa sävellyksinä kuultavat runot valitsee Paju. Lauluiksi runot säveltää Pajun ystävä ja läheinen työtoveri Minna Raassina. Yhteensä sävellystyö tulee kestämään noin vuoden. Konsertissa kuullaan toistakymmentä lauluksi sävellettyä runoa. ”Säveltäminen on samalla ihanaa ja kauheaa, koska meillä on projektissa aika tiukka aikataulu”, Raassina kertoo.  ”Rauhalan runot ovat upeita. Ne soivat itsessään ja niissä on runsaasti kuvia ja tunnelmia. Haastetta sävellystyöhön tuo se, että runot ovat vapaamittaisia, eivät siis perinteisiä riimirunoja. Samalla se piirre antaa musiikille tilaa olla vapaamuotoisempaa.”

Konsertin musiikista vastaa Savonlinna-kvartetti

Raassinan sävellykset sovittavat jousille alttoviulisti Katja Inkala ja sellisti Ilkka Vesioja.  Konsertin musiikista vastaa Savonlinna-kvartetti. "Savonlinnan Orkesteriyhdistyksellä on ollut ilo tehdä säännöllistä ja sujuvaa yhteistyötä Savonlinnan seurakunnan kanssa jo pitemmän aikaa. On hienoa, Savonlinna-kvartetti pääsee syksyllä esittämään uutta paikallista musiikkia", sanoo orkesteriyhdistyksen intendentti Hilla Mariappan-Lappalainen. Laulajan ja pianistin rooleissa vuorottelevat Minna Raassina ja Raimo Paaso. Paaso ja Raassina laulavat myös duettoja.

Entä mistä syntyi idea juhlistaa syntymäpäivää konsertilla, Jaana Paju? ”Syntymäpäivää on tapana juhlia itselle tärkeiden ihmisten kanssa. Konsertin ideana on kutsua mukaan koko yhteisömme sekä yhteistyökumppaneita, jotka luovat hyvää seudullemme. Mukana on Savonlinna-kvartetti ja seurakunnan musiikkityö sekä sairaalasielunhoito. Tärkeänä innoittajana konsertille on toiminut myös sairaalamme, jossa niin moni meistä on kokenut elämän ainutlaatuisia ja mieleen jääviä hetkiä.”

Anna minulle tähden rauha – konsertti Niilo Rauhalan runoista
Konserttiin on lipunmyynti.